Fylkesdirektøren opnar for å svekka tilbodet på Gjermundshamn-Varaldsøy-Årsnes og heller styrka Jondal-Tørvikbygd.

Opnar for å gjera endringar i ferjetilbodet – kan råka Kvinnherad

Nokre ferjesamband i Vestland fylke har trafikkauke, andre nedgang. Fylkesdirektøren ynskjer å sjå nærare på dette i samband med dei nye ferjeanboda frå 2030. Saka kan få konsekvensar for to samband i Kvinnherad.

Publisert

Hovudutval for samferdsle og mobilitet (SAMO) fekk opp ei sak om ferjetilbodet i førre veke, men ho skal vidare til fylkestinget den 11. desember.

«Fleire samband opplever auka etterspurnad og dette skapar utfordringar med kapasitet. Det er føreslått retningslinjer for ferjetilbodet i Vestland, basert på fleire kriteria, med føremål om å lettare gjera vurderingar om passande tilbodsnivå og harmonisera tilbodet mellom ulike samband, gjennom omfordeling av ressursar mellom samband», stod det i saksutgreiinga.

Bakgrunnen for saka er at det er stor variasjon i rutetilbodet mellom ferjesambanda, både når det gjeld opningstid, frekvens og trafikkvolum. Fylkesdirektøren meiner difor det er behov for ein gjennomgang av ferjetilbodet i Vestland. Dette for å kunna innretta tilbodet slik at ein treff reisebehovet.

«Mange plassar i fylket er det tilbakevendande innspel om eit utvida tilbod. Samstundes er kostnadsnivået for ferje sterkt aukande. Dette aktualiserer spørsmål om rett tilbodsnivå og fordeling av driftsressursar mellom sambanda», vert det påpeika.

Jondal-Tørvikbygd

Dei to mest trafikkerte ferjesambanda i Vestland er ifølgje sakspapira Hatvik-Venjaneset og Krokeide-Hufthamar, med høvesvis 534.100 og 502.800 PBE (personbileiningar) i 2023. Begge har ein solid årleg vekst. I saka vert det også trekt fram at Jondal-Tørvikbygd har opplevd ein vesentleg auke i trafikkmengda over ein lengre periode.

«I eit historisk perspektiv har etableringa av Jondalstunnelen og Folgefonntunnelen bidrege til at reiser via dette sambandet er meir aktuelt. På dette sambandet gir ei ekstra ferje styrka kapasitet i sommarsesongen», heiter det.

Saka ser også på samband som har hatt nedgang i det siste.

«Av større samband gjeld dette Gjermundshamn-Varaldsøy-Årsnes (-2%). Her har veksten flata ut og trafikken er noko redusert dei siste åra. Dette sambandet er drifta med to ferjer og har fleire avgangar og lengre opningstid samanlikna med samband med større trafikkmengd», står det. Derimot står det ingenting om at vegarbeidet i Mauranger kan vera medverkande til nedgangen.

Av andre samband som opplever reduksjon i trafikkmengd, vert mellom anna Skånevik-Matre-Utåker (-6%) nemnt. Nivået der er lågare enn før pandemien.

Omfordeling

«Den høge trafikkveksten på fleire samband dei seinare åra, har ført til at tilbodet ikkje lenger held tritt med etterspurnaden. Hatvik-Venjaneset, Krokeide-Hufthamar og Jondal-Tørvikbygd ligg til denne kategorien. Her vil det være naturleg å vurdera tiltak for å betre situasjonen», heiter det, og to tiltak vert lanserte:

* To-ferje drift med lik kapasitet per fartøy gjennom heile året framfor sommarferje.

* Høgare frekvens og/eller lengre opningstid.

«Ein auke i tilbodsnivået på eitt eller fleire av desse sambanda vil vera kostnadsdrivande, og det er behov for å sjå på omfordeling av ressursar mellom samband, for å kunne realisera tiltak. Gjennomgangen av utviklingstrekk viser at det er samband med eit relativt høgt tilbodsnivå samanlikna med observert trafikk, der veksten er stabil eller noko redusert, til dømes Gjermundshamn-Varaldsøy-Årsnes. Her vil det vera moglegheiter til å justera tilbodet i tråd med retningslinjene», skriv fylket.

Til våren

Fylkesdirektøren meiner dei komande driftskontraktane er eit naturleg tidspunkt å vurdera heilskapen i ferjetilbodet.

«Større justeringar i tilbodsnivå, kapasitet og opningstider vil vera mest gunstig å gjennomføra ved oppstart av nye kontraktar. Utgreiingar og vurderingar knytt til nye driftskontraktar er starta opp, og det vil bli lagt fram sak med tilrådingar knytt til dette våren 2025», vert det opplyst.

Forslaget til innstilling var ikkje særleg konkret i denne omgang, men politikarane gjekk heller for ein litt justert tekst. Ap, KrF, MDG, Sp og SV sitt forslag vart samrøystes vedteke.

«Ferjetilbodet er viktig for eit samanhengande transportsystem i Vestland – for fastlandstilknyting, fjordkryssing og å binda regionen saman. Ferjedrifta er kostnadskrevjande for fylkeskommunen, og tilbodsnivået blir tilpassa endringar i reisestraumar både ved vekst og reduksjon», står det der.

Powered by Labrador CMS