Høstutstillingen 2021: Oversiktsbilete frå inngangen i Kunstnernes Hus. Jason Havneraas og Kjetil Allen Berge, «Roger’s Watch/Bird Whistle» (2021). Dette verket var eitt av Solveig Landa sine personlege favorittar. Installasjonen snakkar om følgjande tematikk;I Central Park i New York i mai 2020, blei ein mannleg afroamerikansk fuglekikkar rapportert til politiet av ei kvit kvinne. Ho følte seg trua då han informerte ho om at hunden hennar burde ha vore i band.

Leiar for Den Nasjonale Jury i Høstutstillingen 2021

11. september opna den 134. utgåva av den årlege Høstutstillingen i Oslo. Leiar for Den Nasjonale Jury 2021 (DNJ), som også var med å opna den tradisjonsrike – men evig dynamiske – utstillinga, var Solveig Landa frå Seimsfoss.

– Som juryleiar for Høstutstillingen 2021 er eg glad for å kunne sei at det har blitt ei utruleg flott og mangfaldig utstilling. Det er i alt 118 verk som har fått sin plass. Saman med resten av juryen, Høstutstillingen sin administrasjon og gode teknikarar på Kunstnernes Hus har vi rigga utstilling i snart tre veker. I morgon brakar det laus og eg ser fram til å treffa alle kunstnarane og gjere stas på dei, skreiv kunstnar og juryleiar Landa på Facebook 10. september.

Dagen etter var det duka for ei høgtideleg opning på Kunstnernes Hus. Styreleiar i Norske Billedkunstnere, Ruben Steinum ønska velkomen, før kultur- og likestillingsminister Abid Raja haldt sin valkampkrydra opningstale. Dernest var det juryleiaren sin tur til å ta ordet.

Det var høgtidsstemning då Høstutstillingen opna på Kunstnernes Hus, 11. september. Solveig Landa frå Seimsfoss var leiar for juryen som hadde valt ut dei 118 verka som vert stilt ut i haust.

Ærefullt oppdrag

Landa meinte det var ei ære å sitje i juryen, og at det var fantastisk å få gå gjennom det enorme eldoradoet av samtidskunst som vart sendt inn. Sidan mars har juryen gått gjennom ein bunke på 2500 søknadar, kor alle søkjarane har hatt moglegheit til å sende inn opptil tre verk kvar.

– Mange, veldig mange imponerer. Nokre med teknikk og materialbruk, nokre med korleis dei nærmar seg aktuelle tema. Utstillinga er djupt ærleg, uredd, bråkete og irriterande. Den er tankevekkjande, inkluderande, raus, provoserande og engasjerande. Akkurat slik Høstutstillingen skal vera, sa Landa frå talarstolen.

Først og fremst hadde juryen valt ut verk som dei vart gripne av, og Landa meinte vidare at kunstutstillingar i seg sjølv er arenaer for inkludering, demokrati og fellesskap.

– Juryen bestod av seks kunstnarar med solid erfaring frå sine felt, og samansettinga var slik at vi skulle kunne dekkje alle dei ulike kunstuttrykka. I år var det til dømes fleire lydverk, og det var ein stor jobb å få lagt til rette for god lyd i forkant av utstillinga, fortel Landa til Grenda, veka etter opninga.

Haldt omvising for Raja

Ho trur ikkje det er alle som forstår kor mykje arbeid som vert lagt ned i Høstutstillingen, og understreka at dei om lag 50 personane som har vore i sving for å skipe til den årvisse utstillinga har gjort ein kjempejobb. Mykje av jobben har bestått i å kuratere utstillinga, altså å skape ein heilskapleg flyt av dei mange ulike verka.

I veka før opninga hadde ho dessutan, i rolle som juryleiar, ansvar for å visa priskomitéane rundt i utstillinga, og likeins Abid Raja.

– Det var veldig kjekt. Raja er jo ein luring, men han er også veldig interessert i kunst, og stilte mange spørsmål undervegs, fortel Landa, før ho legg til at prisutdelingane er ein svært viktig del av utstillinga. Mellom anna fordi dei er med på å støtte kunstnarane økonomisk med pengepremiar, men dei er også viktige for anerkjenning.

Eit utsnitt av den nyaste, norske samtidskunsten

Høstutstillingen, eller Statens Kunstutstilling som den også vert kalla, vert arrangert av Norske Billedkunstnere. Dette er Norge si største markering av samtidskunst, og gir eit inntrykk av kva som rører seg på den nye norske kunstscena.

Juryen, som er demokratisk valt av medlemmane i Norske Billedkunstnere plukka i år ut 118 verk laga av 107 kunstnarar og kunstnargrupper. Solveig Landa, som sjølv jobbar med grafikk, skulptur og installasjon, hadde med seg Terje Roalkvam, Espen Dietrichson, Nora Joung, Trygve Ohren og Kiyoshu Yamamoto i DNJ.

Høstutstillingen 2021: Erika Reed, "Regen 1" (2021), høgtrykk på handlaga papir, 23 × 33 cm. Gjennom ti sesongar som skogbrannkonstabel i USA har Reed sett på kloss hold kva rolle menneskelege intervensjonar spelar for landskapet. Omgrepet «regen» er nytta til å skildre dei første plantene som gror attende etter større forstyrringar i økosystemet.

Dei fleste blir refusert

Den Nasjonale Jury har allereie klart å irritere Vebjørn Sand ved at det nye verket til den klassisk figurative bautaen Odd Nerdrum; «Tre menn i båt» vart refusert. Han meinte det var «skammeleg» at Nerdrum ikkje vart inkludert i årets utstilling, noko Nerdrum også stilte seg bak.

Landa har ein kommentar til Sand sin kritikk:

– Nerdrum har hatt med kunstverk på Høstutstillingen 13 gonger, så eg syns ikkje særleg synd på han. Eg meiner kritikken er uberettiga. Vi i juryen veit ikkje kven det er som har laga kunsten vi går gjennom, for søknadane er ikkje merka med namn. Det vi kan be om er å få vite kunstnarens alder, om det er mann eller kvinne, samt kva region kunstnaren kjem frå. Det gjer at vala våre er grunna i kva vi syns om dei einskilde verka, om dei grip oss, og gjennom det vi kjem fram til gjennom diskusjon.

I tillegg til denne uberettiga surmulinga, har utstillinga også rukke å begeistra fleire - både besøkande og kunstkritikarar. Ikkje fordi at alt er like bra, men mogleg på grunn av at utvalet speglar ein av grunntankane bak Høstutstillingen:

«Ukjent innhald, ukjente uttrykksformer, nye teknikkar og materialar set vår overtyding og vår oppleving av kunst på prøve. Høstutstillingen utfordrar. Den forbausar og gler, irriterer og begeistrar.»

Høstutstillinga står til 17. oktober.

Powered by Labrador CMS