Innfør eit eige teknologifag i skulen
Barn og unge gjør det dårligere i både lesing og digital forståelse. Nå haster det med å rydde opp!
Den ukritiske digitaliseringen av skolen har nådd et bristepunkt. Vi ligger på OECD-toppen i antall digitale enheter per barn. Undersøkelser viser at Norge er blant landene i verden med størst andel elever som daglig bruker digitale verktøy i nesten alle fag. Men hva har vi oppnådd?
Artikkelen held fram under annonsen.
ICILS-undersøkelsen viser at fire av ti elever ligger på laveste nivå i digital kompetanse. Med et storstilt inntog av iPad og digitale hjelpemidler i klasserommene, har vi sørget for kvantitet, og ikke kvalitet. Faktisk har situasjonen forverret seg siden forrige undersøkelse i 2013, med en betydelig nedgang i elevenes digitale ferdigheter.
Konsekvensene for barn og unge er dystre – noe vi som politikere i aller høyeste grad må ta inn over oss. I forlengelsen av at tekster har skiftet format fra bok til skjerm, viser PISA-undersøkelsen at norske elever leser dårligere. Forskerne peker på klare sammenhenger: Det at våre elever leser dårligere, gjør at de også leser tekster på skjerm dårligere.
Hva står vi da igjen med? En generasjon unge, i teknologiens tidsalder, som både har dårligere leseferdigheter og svakere digital forståelse. Vi har sviktet på begge fronter.
Snublet i begge ender
Derfor har Arbeiderpartiet tatt grep og satset storstilt på lesing i skolen. Gjennom denne regjeringen har vi satset på fysiske lærebøker, vi har sendt penger til Lesesenteret, vi har innført en ny leselyststrategi, vi har satset på skolebibliotek, og vi har sørget for mer kompetanse til lærerne.
Senterpartiet og Arbeiderpartiet er de eneste partiene på Stortinget som har foreslått å innføre et eget teknologifag i læreplanen. Arbeiderpartiet er fanebæreren for denne endringen – noe barn og unge trenger mer enn noen gang.
Barn og unge skal bli bedre til å lese, men vi må også gi ungene våre den digitale kompetansen som er nødvendig i et arbeidsmarked i rivende omstilling. Derfor håper vi de andre partiene vil støtte forslaget om et eget teknologifag i skolen, nettopp fordi vi nå har snublet i begge ender.
Elise Waagen
utdanningspolitisk talsperson Ap
Artikkelen held fram under annonsen.